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学習支援計画書(シラバス) 検索システム
(全課程からの提供) 
授業科目区分 科目名 単位数 科目コード 開講時期 履修方法
(全課程からの提供)
リベラルアーツ系科目
文理横断
サステナブルイノベーション
Sustainable Innovation
2 G554-01 2024年度
4期(後学期)
修学規程第4条を参照
担当教員名
*印は、実務経験のある教員を示しています。
授業科目の学習・教育目標
キーワード 学習・教育目標
1.Sustainablity 2.SDGs 3.SX/GX 4.Gaification 5.social implementation In this course, students will learn methods to transform society through specializ ed study of the SDGs. In addition, by developing SDG gamification materials, students will deepen their understanding of the SDGs, experience the process of developing their own products and making them better, and acquire the thinking necessary to explore ways of soc ial change in the process.
授業の概要および学習上の助言
Since 2016, activities have been taking place around the world to achieve the SDGs, which are common goals for a ll UN member states. In this class, students will learn an overview of the SDGs and how they can actually create their own actions an d involve others. In particular, the second half of the class will focus on the development and utilization of gamification materi als and social implementation, deepening students' understanding of how to create activities that improve societ y while having fun at the same time.
教科書および参考書・リザーブドブック
教科書:やさしい英語でSDGs![合同出版]、VODで聞き読みSDGs英語ニュース入門[コスモピア株式会社] 参考書:指定なし リザーブドブック:指定なし
履修に必要な予備知識や技能
Do your own research on the SDGs
学生が達成すべき行動目標
No. 学科教育目標
(記号表記)
A Be able to explain "What is SDGs?"
A Be able to explain how to develop new educational materials with gamification method
A Be able to invlove other people with tools such as educational material
A Be able to explain why you need to focus on what you enjoy when contributing to the achievement of the SDGs
達成度評価
評価方法
試験 クイズ
小テスト
レポート 成果発表
(口頭・実技)
作品 ポートフォリオ その他 合計
総合評価割合 0 0 40 30 0 0 30 100
指標と評価割合 総合評価割合 0 0 40 30 0 0 30 100
総合力指標 知識を取り込む力 0 0 10 0 0 0 0 10
思考・推論・創造する力 0 0 10 0 0 0 0 10
コラボレーションと
リーダーシップ
0 0 10 20 0 0 0 30
発表・表現・伝達する力 0 0 10 10 0 0 0 20
学習に取組む姿勢・意欲 0 0 0 0 0 0 30 30
※総合力指標で示す数値内訳、授業運営上のおおよその目安を示したものです。
評価の要点
評価方法 行動目標 評価の実施方法と注意点
試験
クイズ
小テスト
レポート Prepare a report on the guest's presentation
成果発表
(口頭・実技)
Final Presentation
作品
ポートフォリオ
その他 Class Attendance Degree of contribution to the class
具体的な達成の目安
理想的な達成レベルの目安 標準的な達成レベルの目安
Be able to explain "What is SDGs?" Be able to explain how to develop new educational materi als with gamification method Be able to involve other people with tools such as educa tional materials Be able to explain why you need to focus on what you enj oy when contributing to the achievement of the SDGs Be able to understand "What is SDGs?" Be able to understand how to develop new educational mat erials with gamification method Be able to understand how to involve other people with t ools such as educational materials Be able to understand why you need to focus on what you enjoy when contributing to the achievement of the SDGs
CLIP学習プロセスについて
一般に、授業あるいは課外での学習では:「知識などを取り込む」→「知識などをいろいろな角度から、場合によってはチーム活動として、考え、推論し、創造する」→「修得した内容を表現、発表、伝達する」→「総合的に評価を受ける、GoodWork!」:のようなプロセス(一部あるいは全体)を繰り返し行いながら、応用力のある知識やスキルを身につけていくことが重要です。このような学習プロセスを大事に行動してください。
※学習課題の時間欄には、指定された学習課題に要する標準的な時間を記載してあります。日々の自学自習時間全体としては、各授業に応じた時間(例えば2単位科目の場合、予習2時間・復習2時間/週)を取るよう努めてください。詳しくは教員の指導に従って下さい。
授業明細
回数 学習内容 授業の運営方法 学習課題 予習・復習 時間:分※
1 What is SDGs? What is Sustainability? Lecture Preparation of textbooks 300
2 SDGs 1-6 Lecture Preparation of textbooks 300
Guest Lecture #1 Lecture Report writing about Guest Lec ture 300
4 SDGs 7-12 Lecture Preparation of textbooks 300
5 Guest Lecture #1 Lecture Report writing about Guest Lec ture 300
6 SDGs 13-17 Lecture Preparation of textbooks 300
7 Hedonistic sustainability and Gamification Workshop with SDGs cardgame X Lecture workshop playing SDGs cardgame X 300
8 How to develop new educational material with gam ification method Lecture creation of new educational m aterial with gamification meth od 300
9 Workshop with "Beyond SDGs : Game of Life" workshop playing "Beyond SDGs : Game of Life" 300
10 Finding favorite games playing games creation of new educational m aterial with gamification meth od 300
11 Developing new educational material with gamific ation method group work creation of new educational m aterial with gamification meth od 300
12 pilot test playing game feedback creation of new educational m aterial with gamification meth od 300
13 Developing new educational material with gamific ation method group work creation of new educational m aterial with gamification meth od 300
14 Final presentation #1 presentation creation of new educational m aterial with gamification meth od 300
15 Final presentation #2 presentation Reflection on the class 300